Format: 188 × 227 mm
Oprawa: otabind, miękka, szyto-klejona
Liczba stron: 176
Nakład: 300
Rok wydania: 2022
ISBN: 978-83-940678-4-7
Pierwsza monograficzna publikacja dotycząca praktyk artystycznych Mateusza Sadowskiego, twórcy intermedialnego, posługującego się wideo, fotografią i instalacją. Zawiera 85 reprodukcji prac, wśród których znajdują się obiekty fotograficzne, kadry z filmów animowanych oraz dokumentacje wystaw. Na książkę składają się również teksty w wersji polskiej oraz angielskiej, których autorami są Łukasz Mojsak, Adam Mazur, a także Mateusz Sadowski w rozmowie z Michałem Lasotą. Pod redakcją Marcina Czerkasowa.
First monographic publication on the artistic practices of Mateusz Sadowski, an intermedia artist who uses video, photography and installation. It contains 85 reproductions of works including photographic objects, stills from animated films and documentation of exhibitions. The book also includes texts in Polish and English by Łukasz Mojsak, Adam Mazur and Mateusz Sadowski in conversation with Michał Lasota. Edited by Marcin Czerkasow.
"Filmowe i fotograficzne eksploracje Mateusza Sadowskiego nakierowanie są na paradoksy rodzące się na styku rzeczywistości i jej obrazu percypowanego tak przez człowieka, jak i przez technologię. Aby wydobyć te paradoksy, artysta stosuje różnego rodzaju odbicia, powtórzenia i przekształcenia. Zdaniem Sadowskiego „postrzeganie świata jest ściśle związane z konstruowaniem przez umysł struktury tego, co postrzegamy. Taka struktura jest niepełna, zawiera błędy i jest otwarta na transformację, na poprawki”. Jego prace to „pułapki” zastawiane w obrębie tej struktury. Dotyczy to również czasu – twórczość Sadowskiego ujawnia jego nieciągłość oraz niekonsekwencję jego przebiegów i percepcji, a jej cechą są próby zawieszenia skonwencjonalizowanego biegu czasu. „Zagapiając się”, zawieszając na elementach rzeczywistości w sposób, który wymyka się linearnemu biegowi czasu, artysta koncentruje się na jego głęboko subiektywnym odczuciu".
— Łukasz Mojsak, "Za późno, by mówić o czasie" (z książki)
"Współczesny fotograf nie robi zdjęć. Zanim sięgnie po aparat, woli pomyśleć. Oczywiście, refleksja musi być śmiertelnie poważna i przenikliwie krytyczna. W rezultacie otrzymujemy post-minimalistyczne, zwykle abstrakcyjne dzieło sztuki, które bez kuratorskiego kontekstu dla znakomitej większości odbiorców pozostaje niezrozumiałe. Mateusz Sadowski kpi z tych nabrzmiałych Flusserowską filozofią frazesów, tworząc obiekty atrakcyjne wizualnie, niemal ornamentalne. [...] Ważnym elementem tej sztuki jest poczucie humoru. Z kamienną twarzą Sadowski przedstawia przeskalowane nogi ze styropianu z biurowymi jarzeniówkami (Muszę lecieć), czy „zapierdalający” na elektronicznym zegarku czas. To nie tylko zabawne, lecz do tego również piękne obiekty. Artysta ma świadomość, że najtrudniej dziś wypowiadać się na własny temat bez popadania w patos, mówić o codzienności bez nieznośnej pozy. Sadowski jest liryczny, co dla mężczyzny nawet dziś jest dość kłopotliwe. Emocje też są problemem fotografii. Jak je przedstawić? Czy można sfotografować egzystencjalną pustkę, duchowy mrok i do tego zrobić to w sposób jeśli nie żartobliwy, to z pewnością ironiczny?"
— Adam Mazur, "Nieuwaga" (z książki)
"Mateusz Sadowski’s film and photographic explorations are centered on the paradoxes arising from the intersection of reality and its image, perceived both by humans and technology. In order to extract these paradoxes, the artist employs various kinds of mirror reflection, repetition and transformation. According to Sadowski, “perception of the world is closely related to the way our minds construct the structure of what we perceive. Such structure is incomplete, it contains errors, and is open to transformation, to correction.” His works are “traps” set within this structure. This also concerns time—Sadowski’s work reveals its discontinuity and the inconsistency of its course and perception; it seeks to suspend the conventionalized course of time. By stopping to “stare,” spacing out on elements of reality in a way that escapes the linear course of time, the artist focuses on his deeply subjective sensation."
— Łukasz Mojsak, "Too Late to Talk About Time" (from the book)
"A contemporary photographer does not take pictures. He or she prefers to have a think before reaching for the camera. Reflection needs to be deadly serious and penetratingly critical, of course. What results is a post-minimalist, usually abstract work of art, which fails to be understood by the vast majority of viewers without a curatorial explanation. Mateusz Sadowski mocks these clichés, brimming with Flusserian philosophy, by creating visually attractive, almost ornamental objects. [...] A sense of humour is a vital element of his art. With a deadly serious face, Sadowski shows us outsized styrofoam legs with office fluorescent lamps (I Gotta Go), or “lazy-arsed” time on an electronic watch. These objects are not only funny, but also beautiful. The artist is perfectly aware that the most difficult thing today is to talk about oneself without sliding into pathos, to talk about everyday life without unbearable posturing. Sadowski is lyrical, which is quite awkward for a man, even today. Emotions are also a problem of photography. How to convey them? Can one photograph existential emptiness, spiritual darkness, and do so in an ironic, if not humorous, way?"
— Adam Mazur, "Inattention" (from the book)
MATEUSZ SADOWSKI (1984) mieszka i pracuje w Poznaniu. Ukończył Fotografię (2007) oraz Intermedia (2010) na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Laureat stypendium „Młoda Polska” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz nagrody Chris Frayne Award for Best Animated Film na 54. Ann Arbor Film Festival w 2016 roku.
Jego prace prezentowane były na pokazach i wystawach zbiorowych, m.in. w National Gallery of Art w Waszyngtonie, Whitechapel Gallery w Londynie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Autor wystaw indywidualnych m.in. w Galerii Stereo w Warszawie, Galerii Arsenał w Białymstoku, BWA w Zielonej Górze, Exile w Berlinie, SVIT Praha. W 2018 roku obronił doktorat na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, gdzie obecnie wykłada na Wydziale Fotografii. Współpracuje z Galerią Stereo.
Strona autora: www.mateuszsadowski.com
MATEUSZ SADOWSKI (1984) lives and works in Poznań, Poland. B.A. in Photography (2007) and Intermedia (2010) at the Academy of Fine Arts in Poznan. Winner of the „Young Poland” scholarship of the Ministry of Culture and National Heritage, and Chris Frayne Award for Best Animated Film at 54. Ann Arbor Film Festival in 2016.
His works were presented at screenings and group exhibitions in National Gallery of Art in Washington, Whitechapel Gallery in London, Museum of Modern Art in Warsaw. Author of individual exhibitions in Stereo Gallery (Warsaw), Arsenal Gallery (Białystok), BWA (Zielona Góra), Exile (Berlin), SVIT Praha. In 2018 received doctoral degree at the Magdalena Abakanowicz University of Arts in Poznan, where he is currently teaching in the Department of Photography. Collaborates with Stereo Gallery.